Patrick Wessels 02 augustus 2021

Sterke SEO teksten: bewaar je creativiteit voor de tekst zelf

Ik ben SEO tekstschrijver en consumentenpsycholoog. Dat betekent dat ik organisaties adviseer over de beste manier om klanten te benaderen en ze te helpen betere keuzes te maken. Dat begrijpen veel mensen als ik ze vertel dat ik werk als consumentenpsycholoog. Tegelijkertijd heeft Google geen idee.

Sterke SEO teksten vragen om een zoekterm die zowel bezoekers als de zoekmachines begrijpen. Dus ben jij de beste ‘plantenfluisteraar’ of de absolute ‘kozijnenkoning’? Het zijn creatieve termen die jouw klanten wellicht overtuigen. Zoekmachines snappen er niets van, los van het feit dat er waarschijnlijk niemand naar zal zoeken. 

Zoektermen zijn saai

Kies je een zoekterm voor een pagina? Houd het bij de saaie en droge term die beschrijft wat je doet. Ik zou mijn andere website volledig kunnen optimaliseren voor de term ‘consumentenpsycholoog’. Toch vertelt dat Google totaal niet wat ik doe. De vindbaarheid zal er niet van verbeteren.

In plaats daarvan optimaliseer ik voor termen zoals ‘specialist consumentengedrag’ en ‘expert consumentengedrag’. Dat is een stuk minder creatief, en wat mij betreft zelfs een beetje saai. Toch is dat de manier om te optimaliseren met SEO teksten. 

Zoekterm per pagina

Gebruik per pagina één hoofdzoekterm. Dat is de belangrijkste zoekterm, die feitelijk beschrijft wat je doet of wat je aanbiedt. Bewaar jouw creativiteit nog even, bijvoorbeeld tot je de SEO teksten daarbij gaat schrijven.

Probeer zo saai mogelijk te beschrijven wat je doet of aanbiedt. Dat is namelijk waar de meeste mensen waarschijnlijk naar zoeken. Ze zullen zoeken naar een ‘plantenverzorging’ of naar ‘kozijnen vervangen’.

Gebruik die zoekterm om Google aan te geven waar de pagina over gaat. En verwerk er vervolgens jouw creativiteit in om bezoekers te overtuigen van het feit dat jij de beste keuze bent. Dat kan niet met de zoektermen, omdat zoekmachines dan geen idee meer hebben waar je over schrijft. 

Ben je benieuwd welke saaie zoekterm er bij jou producten of diensten past? Neem contact met me op, dan vertel ik je graag meer.