Psychologisch overtuigende teksten: schrijf in de eerste persoon (meervoud)
Jouw lezer leest het liefst over in-groups, dus over de eigen gedeelde identiteit. De vorige zin is psychologisch dus sterker als er staat: ‘We lezen het liefst over in-groups, over onze eigen gedeelde identiteit’. Dat blijkt uit onderzoek door wetenschappers Van Bavel, Packer en Cunningham die de sociale identiteit onderzochten.
Liever ‘we’ en ‘ons’ dan ‘zij’ en ‘hun’
De wetenschappers Perdue en collega’s gingen nog een stap verder. Zij ontwierpen een experiment, waarin deelnemers onzin-woordjes te lezen kregen zoals ‘xeh’, ‘yof’ en ‘laj’. Die woordjes werden gekoppeld aan in-group voornaamwoorden zoals ‘ons’ en ‘wij’, of aan out-group voornaamwoorden zoals ‘hun’ en ‘zij’.
Vervolgens werd bij deelnemers getest (met een impliciete associatie-test) welke combinaties hun voorkeur hadden. Dat bleken de combinaties met de in-group voornaamwoorden te zijn. Opvallend detail is dat de deelnemers zich de specifieke combinaties niet konden herinneren door de onzin-woorden, maar dat het onbewust dus wel degelijk invloed had.
Schrijf in de eerste persoon
Moet je in een tekst dus kiezen tussen ‘je’, ‘jij’, ‘jou’ en ‘u’ of een variatie op ‘ik’, ‘wij’ en ‘we’? Dan is dat tweede in de meeste gevallen effectiever om jouw lezer bij de tekst te betrekken.
Als ik je subtiel beter wil betrekken bij deze tekst heb ik het dus liever over hoe ‘we’ psychologisch overtuigende teksten kunnen schrijven. In plaats van ‘jou’ uit te leggen hoe je dat beter kunt doen. De tweede persoon voelt onbewust een klein beetje afstandelijker.
Dankzij ‘ik’, ‘wij’ en ‘we’ ervaar je als lezer een lichtelijk positievere emotie. Die emotie schrijven we onbewust toe aan de tekst, en vervolgens aan dat waar de tekst over gaat. Dat komt de overtuigingskracht en bijvoorbeeld de kans op conversie ten goede.