Patrick Wessels 04 juli 2022

Sterke SEO teksten: link naar andere relevante bronnen

Je wilt zoveel mogelijk bezoekers op jouw website verwelkomen. En ze daar houden, om ze te converteren tot betalende klanten of leads die een aanvraag doen. Toch is het in sterke SEO teksten verstandig om te linken naar andere relevante bronnen. Met een link naar een externe pagina profiteer je namelijk van maar liefst drie voordelen.

Linken naar andere relevante bronnen: 3 voordelen

Het liefst zou je jouw bezoekers natuurlijk niet naar andere websites sturen. Dat wil zeggen, die intuïtie hebben de meesten. Je schrijft SEO teksten om bezoekers naar jouw website te trekken, en niet om die daarna klakkeloos door te sturen.

Toch levert het drie voordelen op als je linkt naar externe bronnen:

  • Meerwaarde voor jouw bezoeker
  • Sterkere online autoriteit
  • Zichtbaarheid in de community
1. Meerwaarde voor jouw bezoeker

Je creëert meerwaarde voor jouw bezoeker, door een zo compleet mogelijk beeld te bieden van de beschikbare informatie. Natuurlijk kun je alles in je eigen woorden uitleggen (jouw content is immers volledig uniek, voor SEO). Toch is de kans groot dat anderen het soms beter uitleggen, of de bron vormen van een visie die je hebt. Durf daar naar te linken. Je biedt jouw bezoeker op die manier de beste informatie aan. 

Ik zou je bijvoorbeeld zelf kunnen uitleggen hoe je een meta-titel en meta-beschrijving voor SEO schrijft. Tegelijkertijd weet ik dat Moz op dat gebied een absolute autoriteit is. Op hun website vind je de perfecte uitleg, dus dan kan ik daar beter naar linken. 

2. Sterkere online autoriteit

Links naar andere relevante bronnen helpen jouw bezoeker, dus dat is iets wat Google en andere zoekmachines waarderen. Ze schrijven extra online autoriteit aan jouw website toe, als je extern linkt naar andere autoriteiten.

Je verhoogt de waarde van jouw website, door je te koppelen aan de grote namen die super-waardevolle informatie bieden. Daar neemt ook jouw online autoriteit door toe, zodat je er ook qua vindbaarheid de vruchten van plukt.

3. Zichtbaarheid in de community

Ten slotte maken de externe links je in sommige gevallen beter zichtbaar in de community. Ik verwacht bijvoorbeeld niet dat Moz merkt dat ik vanaf mijn website naar ze link. Maar mocht je linken naar kleinere online autoriteiten en andere specialisten in jouw branche, dan is de kans groter dat dit opvalt.

Je merkt dat aan discussies op LinkedIn en in andere (online of offline) groepen, waar blijkt dat je opvalt. Als die websites hun verkeer analyseren komen ze jou tegen, dus is de kans groot dat je daarna makkelijker met ze in contact komt. 

SEO teksten laten schrijven

Wil je SEO teksten laten schrijven door een SEO tekstschrijver die ook extern durft te linken? Vertel me in welke branche je actief bent, waar de meest waardevolle informatie staat en wat je daar zelf aan wilt toevoegen. Neem contact met me op, dan gaan we daar samen mee aan de slag.