Psychologisch overtuigende teksten: stuur met signaalwoorden
“De natuurlijke olie van jouw huid houdt deze soepel en zacht. Als je ouder wordt neemt de olieproductie af en wordt deze dus minder elastisch. Veroudering veroorzaakt een doffe en droge huid.”
Het bovenstaande had een advertentietekst voor bijvoorbeeld Dove kunnen zijn. De beschrijving van de natuurlijke werking van de huid maakt duidelijk dat een product dat de huid hydrateert kan helpen. Met die boodschap is niets mis. Maar het kan een stuk overtuigender:
“De natuurlijke olie van jouw huid houdt deze soepel en zacht. Maar als je ouder wordt, zal jouw huid minder olie produceren en wordt deze dus minder elastisch. Daarom veroorzaakt veroudering een doffe en droge huid.”
Het verschil? In de tweede tekst staan meerdere signaalwoorden.
Wat zijn signaalwoorden?
Signaalwoorden verbinden boodschappen en ideeën. Ze verbinden de eerste zin met de volgende, en bouwen aan een logisch verhaal.
Tip: benieuwd naar alle signaalwoorden? Bij OnzeTaal vind je een lijst.
Dat logische verhaal sluit goed aan op de werking van het brein. Iets dat logisch klinkt vinden we onbewust stukken overtuigender dan wanneer er geen samenhang in lijkt te zitten. Met signaalwoorden versterk je daarom de overtuigingskracht van een tekst.
Referentie en relatie
Signaalwoorden kun je indelen in twee categorieën:
- Referentie
Het signaalwoord beschrijft concreet een idee, object of concept uit een eerdere zin.
Voorbeeld: ‘jouw huid’ in plaats van ‘deze’. - Relatie
Het signaalwoord wijst op een causaal verband of gevolg.
Voorbeeld: ‘maar’ en ‘daarom’ in de tweede advertentietekst.
More = more: meer overtuigingskracht
Een paar extra woorden tekst hoeft niet automatisch meer te kosten. Toch zijn adverteerders vaak terughoudend, omdat de ruimte regelmatig beperkt is. En gaat het om een radio-, televisie- of online commercial? Iedere seconde telt.
Toch kan een langere tekst dankzij de signaalwoorden veel overtuigender zijn dan zonder (Onderzoek in PDF). Daarom gebruik je krachtige signaalwoorden in psychologisch overtuigende teksten.