Patrick Wessels 24 mei 2021

Krachtige Copywriting: bepaal het doel van de tekst

Een goede tekst heeft een duidelijk doel. Bepaal wat je de lezer wilt vertellen. En tot welke actie je wilt aanzetten. Het biedt je de kapstok om de onderdelen van het artikel aan op te hangen. Zodat je daarvoor geen woord te veel gebruikt. 

Bepaal waarom de tekst er moet komen. En wat de lezer wat jou betreft moet doen ná het lezen van de tekst.

Tip: voordat je aan het doel van de tekst werkt wil je precies weten voor wie je schrijft.

Waarom moet de tekst er komen?

Wat is het doel van de tekst?

Er zijn allerlei doelen mogelijk, zoals:

  • Bezoekers informeren
    Verkoop je specifieke producten, waarover je wilt vertellen wat ze uniek maakt? Of wil je als SEO tekstschrijver uitleggen hoe je de behoefte achter een zoekterm leert kennen? Tekst leent zich uitstekend om te informeren. 
  • Lezers overtuigen
    En zijn jouw bezoekers of potentiële klanten al wat verder in hun klantreis? Ze weten dat ze een probleem hebben of dat ze een behoefte ervaren. Sterker nog, ze kennen de oplossing daarvoor. Nu zal je ze moeten overtuigen dat jouw product of dienst de beste oplossing is. Of dat jij de SEO schrijver bent die ze kan helpen. 
  • Vindbaarheid verbeteren
    En gaat het je om de vindbaarheid van de website? Het doel is om de pagina (en de volledige) beter vindbaar te maken voor relevante zoektermen. Tip: combineer dit doel met informeren of overtuigen en je slaat twee vliegen in één klap.  

Dankzij een duidelijk doel van de tekst wordt het makkelijker om de tekst op te bouwen. En om de juiste woorden te kiezen, steeds in dienst van het doel dat je voor ogen hebt.

Gaat het om objectieve informatie, bijvoorbeeld met een sectie voor veelgestelde vragen (FAQ)? Of gebruik je recensies van andere klanten om te laten zien waarom jij de beste specialist bent? Met het doel voor ogen krijgt de tekst veel makkelijker vorm. 

Wat moet de lezer doen ná het lezen?

Ten slotte denk je na over de vervolgactie voor de lezer. Wat moet er gebeuren ná het lezen van wat je hebt geschreven? Drie tips helpen je zoveel mogelijk twijfel weg te nemen, om aan te zetten tot actie:

  • Maak het specifiek
    Definieer een duidelijk doel en maak de vervolgactie zo specifiek en concreet mogelijk. Wil je dat de lezer na het lezen doorklikt naar een volgende pagina? Specificeer welke pagina dat moet zijn, zoals de contact- of shoppagina. Voorkom afleiding door andere knoppen en links, om specifieker aan te sturen op de gewenste actie. 
  • Stuur aan op het doel
    Stuur in de hele tekst aan op het doel. Gebruik het intro om nieuwsgierig te maken, maak je punt in de bodytekst en rond af met een conclusie en call-to-action.
    Let op: aansturen op het doel betekent niet dat je de contact-knop meteen na de eerste alinea plaatst. Houd het subtiel, vooral als je wilt informeren in plaats van overtuigen. 
  • Schrap tot de kern
    Schrijf jouw tekst op basis van het doel. Lees het terug en houd in gedachten tot welke actie je wilt aanzetten. Zijn alle onderdelen in lijn met die doelstelling? Schrap wat te veel afwijkt en voorkom zijsporen die alleen maar afleiden. 

Met de bovenstaande tips schrijf je een tekst die een duidelijk doel heeft. En waarmee je na het lezen aanzet tot een vervolgactie, bijvoorbeeld om contact met je op te nemen. 

Dus zoek je een copywriter die teksten schrijft om jouw specifieke doelgroep te bereiken? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.