Patrick Wessels 10 mei 2021

Sterke SEO teksten: 5 tips voor een gratis zoekwoordenonderzoek

Vraag een SEO tekstschrijver hoe je jouw website beter vindbaar kan maken en die zal je vertellen dat een zoekwoordenonderzoek belangrijk is. Dus, hoe pak je dat aan? En welke (gratis) tools zijn daarvoor beschikbaar?

Een goede voorbereiding is in dit geval meer dan het halve werk. Het garandeert relevante resultaten, voorkomt dat je iets over het hoofd ziet en helpt je dus goed op weg.

Tip: wil je eerst wat meer weten over zoekwoorden en wat dat precies zijn? Dat legde ik eerder in een ander artikel uit. 

Waarom een zoekwoordenonderzoek?

Het zoekwoordenonderzoek vormt een belangrijke voorbereiding op het schrijven van SEO teksten. Om de teksten te schrijven moet je drie vormen van input verzamelen:

  • Inhoud van de tekst
  • Gewenste stijl
  • Zoekterm(en) per pagina

De zoekterm(en) per pagina kun je eventueel gewoon zelf bepalen, maar beter is het om daar onderzoek naar te (laten) doen. Hoe vaak zoeken potentiële klanten bijvoorbeeld naar [seo teksten laten schrijven]? Of naar [seo tekstschrijver inhuren]? 

In beide gevallen willen ze waarschijnlijk gebruik maken van mijn diensten. Maar welke term wordt meer gebruikt? En moeten de beide termen een aparte pagina krijgen, of kunnen ze samen op een (landings)pagina? Om die vragen te beantwoorden zal je een zoekwoordenonderzoek moeten doen (en daarna een contentplan moeten maken). 

5 tips en tools: gratis zelf aan de slag

Zo’n zoekwoordenonderzoek voor sterke SEO teksten kun je laten maken, al kun je dat ook zelf doen. Met 5 tips ga je direct zelf aan de slag:

  • Ga in gesprek met klanten en anderen
  • Gebruik de Google zoekwoordplanner
  • Ontdek gerelateerde zoektermen
  • Genereer met gratis tools meer ideeën
  • Bestudeer de suggesties
1. Ga in gesprek met klanten en anderen

Wat zijn typische onderwerpen waar klanten en anderen naar zullen zoeken? Als je al jaren in het vak zit heb je waarschijnlijk een goed beeld van wat klanten en andere geïnteresseerden belangrijk vinden. Hoe vragen ze naar jouw producten of diensten? Wat zijn de problemen die ze ervaren (en willen oplossen)?

Stel een lijst op met 10 tot 15 (of meer natuurlijk) onderwerpen of thema’s waar klanten aan denken of vragen over hebben. Dat is je uitgangspunt om een zoekwoordenonderzoek te gaan doen. En weet je dus niet precies wat klanten mogelijk zoeken? Ga dan met ze in gesprek, en luister naar de thema’s en onderwerpen die er in hun hoofd spelen. Of vraag de klantenservice eens naar wat er de laatste tijd speelt.

2. Gebruik de Google Zoekwoordplanner

De Google Zoekwoordplanner is gratis beschikbaar. Je kunt de tool op twee manieren gebruiken:

  1. Nieuwe zoekwoorden ontdekken
    Vind de zoektermen die klanten gebruiken bij de thema’s en onderwerpen waar ze aan denken. Krijg een beeld van hoe vaak mensen naar termen zoeken en hoe belangrijk die dus zijn voor jouw website. 
  2. Zoekvolume en prognoses bekijken
    Vergelijk historische statistieken en maak een prognose van trends en ontwikkelingen. Ontdek van zoektermen hoe belangrijk die blijven of zullen worden voor jouw website. 

Let op: pas als je een Google Ads-account hebt en de minimale uitgaven per maand aan betaalde advertenties doet krijg je de precieze statistieken te zien voor zoekvolumes en andere belangrijke waarden. Met de gratis versie krijg je alleen een indicatie. Dat is iets minder specifiek, maar nog altijd goed bruikbaar.

Let op: de Google Zoekwoordplanner is bedoeld voor Google Ads. Het gaat om zoekmachineadvertenties (SEA) in plaats van zoekmachineoptimalisatie (SEO). De zoekvolumes kun je gebruiken, de concurrentiescore is helaas niet zo waardevol. Dit gaat om concurrentie in advertenties, in plaats van concurrentie door andere websites die organisch optimaliseren. 

Tip: zoek je een goede betaalde tool voor zoekwoordenonderzoek? Ik werk met SEMRush, daarnaast kun je denken aan Ahrefs en MOZ. 

3. Ontdek gerelateerde zoektermen

De gratis zoekwoordplanner van Google geeft je suggesties voor zoektermen, rondom de onderwerpen en thema’s die je invult. Dus krijg je van klanten te horen dat ze zoeken naar [seo teksten]? Dan laat de tool je zien dat het interessant is om te optimaliseren voor:

  • [seo teksten schrijven]
  • [seo tekstschrijver]
  • [seo teksten laten schrijven]
  • [seo schrijven]
  • [website teksten laten schrijven]

En wil je per onderdeel meer suggesties vinden? Je kunt die termen opnieuw in de zoekwoordplanner gebruiken. Of je zoekt er gewoon zelf naar in Google. Typ de zoekterm in, zoals [seo teksten schrijven]. Helemaal onderaan de pagina vind je de ‘Gerelateerde zoekopdrachten’. In dit geval gaat het onder andere om:

  • [seo teksten schrijven cursus]
  • [seo tekst generator]
  • [seo tekst checker]

En ben je benieuwd hoe je de informatie uit de beide tools verwerkt? Gebruik de Google Zoekwoordplanner om te bepalen voor welke verschillende termen je blogs of landingspagina’s wilt aanmaken. En gebruik daarna de Gerelateerde zoektermen om te bepalen welke termen je rondom de zoekterm nog meer terug laat komen op de pagina. In dit geval kun je het over de pagina over [seo teksten schrijven] dus ook hebben over een ‘tekst generator’ en een ‘tekst checker’. 

4. Genereer met gratis tools meer ideeën

En zoek je naar meer ideeën? Met 3 gratis tools zorg je binnen 10 minuten voor een waardevolle brainstorm:

  • https://answerthepublic.com
    Als je het lastig vindt om klanten te spreken en te vragen is dit een prima alternatief. Ontdek waar (potentiële) klanten aan denken en wat ze graag over jouw producten of diensten willen weten.
  • https://keywordtool.io
    Gebruik Google Autocomplete en de suggesties van YouTube, Bing, Amazon, eBay en meer om tot andere ideeën te komen. Het is een alternatief voor de Google Zoekwoordplanner.
  • https://neilpatel.com/nl/ubersuggest/
    Ten slotte kan UberSuggest van Neil Patel je helpen om meer zoekwoordideeën op te doen. Hij geldt als een van de absolute grootheden op dit gebied, dus het kan ook zeker geen kwaad om zijn blog te volgen. 
5. Bestudeer de suggesties

Bestudeer ten slotte de suggesties die de verschillende gratis tools je geven. En probeer daar een rode draad in te ontdekken. Wat is het waar klanten vooral naar op zoek zijn? En houd er rekening mee dat dit iets anders kan zijn dan wat je werkelijk te bieden hebt.

Ik schrijf bijvoorbeeld SEO teksten. Toch kan het zijn dat klanten vooral zoeken naar [hoger in Google], omdat ze niet weten dat ze daar de teksten van een SEO tekstschrijver voor nodig hebben. Daar kom je achter met de bovenstaande tips. En door in de resultaten te zoeken naar zo’n rode draad leer je jouw doelgroep beter begrijpen. Om daar met sterke SEO teksten op in te spelen en jouw website beter vindbaar te maken. 

Samen met een SEO tekstschrijver

En wil je de SEO teksten graag laten schrijven door een ervaren tekstschrijver? Of besteed je het zoekwoordenonderzoek toch liever uit?

Neem contact met me op, ik ga graag voor je aan de slag.