Sterke SEO teksten: begrijp de behoefte achter de zoekterm
Zoektermen zijn je eerste aanwijzing naar behoeften bij potentiële bezoekers. Hoe beter jouw content die behoefte beantwoordt, des te groter het succes dat je online zal boeken.
Hoe schrijf je de teksten waar zoekers naar zoeken? En wat is de onderliggende behoefte bij een zoekterm die naar voren komt uit een zoekwoordenonderzoek? Neem de tijd om te begrijpen wat iemand van je vraagt, welke behoefte er speelt of voor welk probleem iemand een oplossing zoekt.
Wat zijn zoekwoorden?
SEO teksten schrijf je voor bezoekers. Toch kun je daarin niet voorbij gaan aan de zoektermen. Dus, wat zijn dat eigenlijk? Het zijn de woorden die zoekers gebruiken om te vinden waar ze naar op zoek zijn.
Zoektermen bestaan uit één of meerdere woorden:
- Short-tail zoekwoorden
Termen van 1, 2 of 3 woorden, vaak met een algemeen karakter. Je kunt denken aan [teksten], [zoekmachineoptimalisatie] en [hoger in Google]. - Long-tail zoekwoorden
Termen met 3 of meer woorden, vaak met een specifiek karakter. Je kunt denken aan [teksten laten schrijven], [specialist in zoekmachineoptimalisatie] en [hoe kom ik hoger in Google].
UPDATE: Robin Timmers wees me via LinkedIn op een wat meer specifieke definitie van de long-tail zoekterm. En hij heeft gelijk, omdat het inderdaad gaat om zoektermen met een relatief laag zoekvolume. De concurrentie is ook vaak lager. Met meerdere van deze zoektermen richt je je toch op een interessant totaalvolume.
Tip: een zoekwoordenonderzoek geeft inzicht in de zoektermen die zoekers gebruiken. Verzamel niet zomaar een lijst met gezochte termen, maar begrijp de behoefte en selecteer op basis daarvan de daadwerkelijk relevante termen.
Begrijp de behoefte
Zelfs de meest gezochte zoektermen zullen niet automatisch interessant zijn voor jouw website. Pas als je de behoefte begrijpt kun je beoordelen of het de moeite waard is om daarvoor te optimaliseren. In 5 vragen krijg je een beter beeld van wat iemand werkelijk zoekt:
- Wat wordt er gezocht?
- En wat wordt er niet gezegd?
- Wat wil de zoeker bereiken?
- Beantwoord vragen, behoeften en problemen
- Schrijf wat de zoeker zoekt
Zoek zelf naar de zoektermen waarvoor je wilt optimaliseren. En bekijk welke pagina’s het best scoren. Gebruik dezelfde stijl als zij, bijvoorbeeld in lijstjes, met veel afbeeldingen of tekst als dat vaak terugkomt.
1. Wat wordt er gezocht?
Waar zoekt de zoeker naar, in welke woorden? Soms blijken zoektermen heel anders te zijn dan het jargon dat je intern gebruikt. Dus verkoop je occasions, maar wordt er gezocht naar een [tweedehands auto]? Je kunt optimaliseren voor wat zoekers zoeken, niet voor woorden waarvan jij graag wilt dat zoekers er naar zouden zoeken.
Tip: doe een brainstorm en bedenk zoveel mogelijk synoniemen bij de onderwerpen die belangrijk voor je bedrijf of website zijn. Gebruik bijvoorbeeld UberSuggest om ideeën op te doen.
Interpreteer achterliggende vragen, behoeften en problemen die horen bij de gebruikte zoektermen. Verplaats je in de doelgroep, om beter te begrijpen wat er speelt.
2. Wat wordt er niet gezegd?
Verplaats je in de doelgroep en probeer te bedenken wat er wél wordt bedoeld, maar niet wordt gezegd. Iemand die zoekt naar [seo teksten] probeert waarschijnlijk de vindbaarheid van de website te verbeteren.
Vooral short-tail (algemene) zoektermen zijn vaak vertalingen van onderliggende behoeften, die daaruit niet meteen blijken. Houd rekening met de manier waarop zoekers dat wat ze daadwerkelijk zoeken omzetten naar zoektermen die ze gebruiken. Denk een stap verder, over wat iemand niet zegt maar misschien wel bedoelt.
3. Wat wil de zoeker bereiken?
Bedenk je wat de zoeker wil bereiken, om daadwerkelijk te snappen wat er belangrijk is. Welk doel heeft de zoeker, op basis van de gebruikte zoekterm? Maak voor jezelf concreet wat je aanbiedt, welke zoekterm daarbij hoort en hoe iemand bij jou vindt wat er wordt gezocht.
Met name nieuwe markten, producten en oplossingen zijn soms lastig online te vinden. Dat zie je terug in algemene zoektermen, terwijl er een specifieke behoefte of doelstelling achter schuilt. Hoe beter je die begrijpt, des te beter je zoektermen interpreteert en die bij jou op de website beantwoordt.
4. Beantwoord vragen, behoeften en problemen
Dus zoekt iemand naar [seo teksten]? Dan leg ik natuurlijk uit ‘wat SEO teksten zijn’, om vervolgens te vertellen hoe ze kunnen helpen de website hoger in Google te krijgen. Omdat die vraag waarschijnlijk belangrijk is voor de zoeker.
Door de behoefte of concrete problemen te begrijpen en die te beantwoorden sluit jouw tekst goed aan op dat waar de zoeker daadwerkelijk naar zoekt. Eenmaal bij jou op de website bepaal jij namelijk wat je laat zien. Je bent dan niet meer afhankelijk van waar iemand naar zoekt, zodat je zelf meer controle kunt nemen.
5. Schrijf wat de zoeker waardeert
Als tekstschrijver houd ik van stukken tekst. Toch is dat niet automatisch wat een zoeker waardeert. Sterker nog, iemand die zoekt naar een [seo tekstschrijver] is zelf waarschijnlijk geen sterke schrijver. Of in ieder geval geen liefhebber.
Zoek zelf naar de zoektermen waarvoor je wilt optimaliseren. En bekijk welke pagina’s het best scoren. Gebruik dezelfde stijl als zij, bijvoorbeeld in lijstjes, met veel afbeeldingen of tekst als dat vaak terugkomt.
Tip: zoekt iemand naar de ‘top X’ van een bepaalde productcategorie of oplossing? Presenteer een lijstje in plaats van een lange lap tekst. Stem de content af op waar de zoeker naar op zoek is.
Sterke SEO teksten (laten) schrijven
Dus wil je sterke SEO teksten (laten) schrijven? Denk als een SEO tekstschrijver en probeer de daadwerkelijke behoefte van bezoekers te beantwoorden. Begrijp waarom ze zoektermen gebruiken en graaf dieper naar de vraag achter de vraag.
En kun je daarbij wel wat hulp gebruiken? Neem contact met me op, ik ga graag voor je aan de slag.