Patrick Wessels 12 april 2021

Krachtige Copywriting: weet precies voor wie je schrijft

Stel je voor, je wordt als copywriter gevraagd om een schrijftraining te geven. Dat lijkt je leuk, dus je begint meteen voor te bereiden. Copywriting is je vak, daar kun je uitstekend over vertellen. Je ziet een groep enthousiaste schrijvers voor je, die je precies gaat uitleggen hoe je de lezer met ieder woord dat je gebruikt beweegt om online contact op te nemen.

De voorbereiding loopt vlekkeloos. Je hebt een geweldige presentatie voorbereid, dus wat kan er mis gaan?

Tot je aankomt op de trainingslocatie. En blijkt dat je een groep eerstejaarsstudenten zal trainen. Omdat ze heel graag van je willen leren hoe ze hun eerste essay moeten schrijven.

Er bestaan geen producten of diensten ‘voor iedereen’. Natuurlijk mag iedereen het gebruiken, maar dat is wat anders dan een specifieke focus.

Je schrijftraining zou waarschijnlijk geweldig zijn geworden, maar dan voor het juiste publiek. Aan jouw tips hebben de studenten heel weinig. Ze schrijven niet voor websites en webshops, dus zijn helemaal niet bezig met online conversie. 

Begin er maar niet aan

Je kunt geen tekst schrijven zonder precies te weten voor wie je dat doet. Begin er maar niet aan, omdat de copywriting nooit krachtig genoeg zal zijn. Geen enkel verhaal vertelt iedereen wat zij allemaal van je willen weten. 

Pas als je een goede briefing krijgt kun je bedenken hoe je het moet aanpakken. In het bijzonder voor lastige onderwerpen, waarvan je ook inhoudelijk moet weten hoe het zit.

Toch is de doelgroep het belangrijkst, voordat je kunt beginnen. Start daarom pas met schrijven als je precies weet tegen wie je het hebt. En hoe je die doelgroep kunt motiveren met jouw copywriting. 

‘Ons product is interessant voor iedereen’

Het is waarschijnlijk wat je zal horen als copywriter. Veel bedrijven maken zich er makkelijk vanaf als je ze vraagt naar hun specifieke doelgroep. Het product is er voor iedereen, omdat ze daar het liefst zoveel mogelijk klanten mee bereiken. 

Er bestaan geen producten of diensten ‘voor iedereen’. Natuurlijk mag iedereen het gebruiken, maar dat neemt de noodzaak tot een specifieke focus niet weg. De doelgroep moet duidelijk zijn. Daarnaast kan dan ieder ander het product of de dienst kopen. 

Meer dan een man of een vrouw

Zo’n doelgroep of ideale klant is meer dan een ‘man van 25 tot 40 jaar uit Nederland’. Het gaat om gedrag, om motivaties en om de verdere beslis- en keuzeprocessen. Wat weet iemand al van je product of dienst? In hoeverre heeft de doelgroep vergelijkbare opties overwogen? Of introduceer je een totaal nieuw product waar behoefte aan is, maar waar nog veel onduidelijkheid over bestaat bij de doelgroep?

Probeer de specifieke doelgroep waar je voor schrijft zo goed mogelijk te begrijpen. Wat maakt die man of vrouw van 25 tot 40 jaar uit Nederland allemaal mee? En waarom is diegene bereid om er een groot of juist maar klein bedrag voor te betalen? Hoe beter je begrijpt om wie het gaat, des te groter de kans dat jouw copy de juiste snaar raakt. 

Tip: stel de klant de volgende vragen:

  • Wie is de ideale klant?
  • Waarom wil de ideale klant het product of de dienst hebben?
  • Waarom wil de ideale klant het product of de dienst niet hebben?
  • Welke vragen stelt de typische klant over het product of de dienst?
  • Waar zijn klanten vooral tevreden over in de reviews die ze schrijven?

Copywriting voor een specifieke doelgroep

Vertaal de behoeften, motivaties en keuze-omgeving van de klant naar herkenbare uitdagingen, voordelen en de persoonlijkheid van het product dat je beschrijft.

Je verdiept je als copywriter in de doelgroep, om de teksten die je schrijft daar zo concreet mogelijk op af te stemmen. 

En zoek je een copywriter die teksten schrijft om jouw specifieke doelgroep te bereiken? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.