Patrick Wessels 15 maart 2021

In 5 stappen de ideale tone-of-voice: online overtuigen met een SEO tekstschrijver

Hoe verleid je tot verkoop, stuur je op langdurige loyaliteit en ontwikkel je klanten die aankopen tot ambassadeurs? Met een duidelijke tone-of-voice-instructie voor een SEO tekstschrijver overtuig je met emotie in plaats van informatie. En dat is 1,5x krachtiger, dus een handige snelkoppeling naar meer online succes.

Emotie en ratio

Onderzoek door FocusVision laat zien dat feel-argumenten maar liefst 1,5x krachtiger zijn dan think-argumenten. Gevoelens en emoties bij een website, product of merk zijn krachtiger dan (rationele) gedachten en bewuste overtuigingen.

Het juiste gevoel draagt sterker bij aan de neiging om in actie te komen, specifiek om een aankoop te doen. Bovendien leidt het tot meer loyaliteit en maakt het ambassadeurs van klanten die aankopen doen.

Maar, hoe zorg je voor dat juiste gevoel bij klanten? Overtuigen op emotie doe je met de juiste tone-of-voice, waarmee je een SEO tekstschrijver goed kunt briefen.

In 5 stappen naar de ideale tone-of-voice

Ligt er nog geen stijldocument en is de tone-of-voice nog niet helemaal duidelijk? In 5 stappen kom je tot een plan om de SEO tekstschrijver goed te briefen:

  • De juiste dimensies
  • Richtlijnen voor schrijven
  • In contact met klanten
  • Ken de concurrentie
  • Schrijf voor specifieke klanten

 

1. De juiste dimensies

Hoe formeel of informeer moeten de teksten zijn? En is er ruimte voor een grapje of houd je het liever serieus? Met 4 dimensies krijg je meteen een beter beeld van hoe de overtuiging op emotie eruit zou moeten zien:

  • Formeel vs. informeel
  • Grappig vs. serieus
  • Respectvol vs. brutaal
  • Enthousiast vs. feitelijk

Tip: je kunt proberen de gewenste dimensies te beschrijven. Makkelijker nog is het om voorbeelden te zoeken van websites die het al goed doen. Door de SEO tekstschrijver daarmee te briefen ligt er meteen een objectief voorbeeld om de nieuwe teksten mee te vergelijken.

2. Richtlijnen voor schrijven

Op basis van de juiste dimensies wil je duidelijk maken hoe je schrijft voor de website of binnen de organisatie. Daarbij draait het om vier belangrijke elementen:

  • Zinsbouw
    Hoe bouw je zinnen op? Gebruik je zoveel mogelijk actief taalgebruik, zonder bijzinnen en bijvoorbeeld lekker kort en krachtig? Of zoek je de nuance en vind je het belangrijk om meerdere perspectieven te integreren?
  • Grammatica
    Spreek je in geweldige, overtuigende en levendige bijvoeglijk naamwoorden? Of houd je het liever strak en feitelijk? Denk na over de vorm van werkwoorden en toevoegingen bij zelfstandig naamwoorden.
  • Woordgebruik
    Welke woorden gebruik je wél en wat juist níet? Wijs op varianten van synoniemen, net als schrijfwijzen en termen die passen bij de kernwaarden van jouw merk of website.
  • Interpunctie
    Gebruik je uitroeptekens?! En korte zinnen met een punt. Zonder werkwoord. Om een boodschap meer nadruk te geven?

3. In contact met klanten

De ideale tone-of-voice in een briefing voor een SEO tekstschrijver hoef je niet helemaal zelf te bedenken. Sterker nog, het is een goed idee om daar klanten bij te betrekken. Spreek met ze via de klantenservice of gebruik een vragenlijst om ze input te laten geven.

Zorg ervoor dat je begrijpt welke woorden zij gebruiken, hoe ze spreken over jouw producten of diensten en wat ze belangrijk vinden om van jou te horen. Klanten vertellen veel meer dan je zou verwachten, dus zorg ervoor dat je die informatie niet over het hoofd ziet.

Een goede SEO tekstschrijver overtuigt met meer dan informatie alleen. Natuurlijk moet het feitelijk kloppen, maar breng je het ook op de juiste emotionele wijze over?

4. Ken de concurrentie

Kijk bovendien verder dan alleen je eigen klanten, website, merk en bedrijf. Doe onderzoek naar concurrenten, voor een beter beeld van de positionering die je uniek zal maken. Waar zit het gat in de markt en wat lijkt er wel of juist niet aan te spreken?

Tip: maak een diagram met daarin de tone-of-voice van concurrenten. Kies twee van de dimensies uit stap 1. Plot ze ten opzichte van elkaar en kies je eigen positie om duidelijk te maken hoe je wilt communiceren.

5. Schrijf voor specifieke klanten

Bouw aan een beter beeld van specifieke klanten. Werk er 3 tot 5 uit, die goed passen bij de positionering en wat je wilt uitdragen.

Natuurlijk omvat dat niet de volledige (potentiële) doelgroep. Toch zal het je helpen om de SEO tekstschrijver te briefen en zelf een beter beeld te krijgen van wie je wilt bereiken. Het helpt je keuzes te maken in communicatie, zodat je de juiste emotionele waarde overbrengt.

Online overtuigen met een SEO tekstschrijver

Een goede SEO tekstschrijver overtuigt met meer dan informatie alleen. Natuurlijk moet het feitelijk kloppen, maar breng je het ook op de juiste emotionele wijze over? Brief de tekstschrijver over de tone-of-voice, zodat je bezoekers op jouw website overtuigt met het gevoel dat ze verleidt om te kopen, loyaal te blijven en zich te ontwikkelen tot ambassadeur.

Dus heb je een duidelijke tone-of-voice liggen of wil je daar samen aan werken? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.