Patrick Wessels 21 juni 2021

Sterke SEO teksten: begin met long-tail zoekwoorden

Iedere maand zoeken er in Google 1.600 gebruikers naar [tekstschrijver]. Dat zijn in mijn geval 1.600 potentiële klanten. Toch optimaliseer ik mijn website liever voor termen zoals [seo tekstschrijver] en [freelance seo tekstschrijver]. Ook al zoeken er naar die laatste maandelijks maar 40 gebruikers.

En zou ik net beginnen met mijn website en SEO teksten? Dan had ik me waarschijnlijk gericht op [freelance seo tekstschrijver leiden] en andere nog meer specifieke termen. Ik zou me richten op de long-tail zoekwoorden, omdat de short-tail zoekwoorden nog te hoog gegrepen zouden zijn.

Wat zijn long-tail zoekwoorden?

Long-tail, short-tail: wat is dat precies? 

  • Long-tail zoekwoorden (zoals [freelance seo tekstschrijver])
    Long-tail zoekwoorden bestaan uit 3, 4, 5 of zelfs meer woorden. Het zoekvolume is relatief laag, net als de online concurrentie. Het is makkelijker om met deze termen een goede positie in de zoekresultaten te realiseren, omdat minder andere websites zich daarop richten.
    Het nadeel van deze termen is dat er relatief weinig mensen naar zoeken. 
  • Short-tail zoekwoorden (zoals [tekstschrijver])
    Short-tail zoekwoorden bestaan uit 1 of 2 woorden. Het zoekvolume is relatief hoog, maar daarmee ook de concurrentie. Dat maakt het moeilijker om met deze termen een goede positie in de zoektermen te realiseren.
    Het voordeel van deze termen is dat er relatief veel mensen naar zoeken. 

Op de eerste pagina in Google

Je wilt met sterke SEO teksten op de eerste pagina met Google-zoekresultaten komen. Dat lukt met long-tail zoekwoorden makkelijker dan met short-tail zoekwoorden.

Het aantal mensen dat er per maand naar zoekt is veel kleiner. Toch levert het waarschijnlijk meer op. Je hebt meer aan 40 gebruikers die jou wél op de eerste pagina zien staan dan 1.600 mensen die níet doorklikken naar pagina 3. Dat is namelijk waar je met een short-tail zoekwoord uit zou komen. Het heeft daarom weinig zin om te optimaliseren voor zoektermen met te veel concurrentie en een hoog zoekvolume. 

Een paar feiten tonen namelijk aan dat de eerste pagina in Google heilig is:

  • Maar liefst 88% van de gebruikers klikt niet verder dan de eerste pagina op Google
  • 35% van de gebruikers klikt het eerste resultaat aan

Begin je een nieuwe website of heb je nog weinig gedaan aan zoekmachineoptimalisatie? Dan is het onrealistisch om al te optimaliseren voor short-tail zoekwoorden. Het is simpelweg te hoog gegrepen. 

Schrijf teksten voor long-tail zoekwoorden. Daarmee maak je een veel betere kans. Als je merkt dat die strategie werkt kun je de zoekwoorden steeds een beetje moeilijker kiezen. 

SEO teksten en online autoriteit

Als jouw website meer online autoriteit opbouwt kun je langzaam opschuiven naar short-tail zoekwoorden. Dus verzamel je waardevolle backlinks? Merk je dat de rankings goed zijn voor long-tail zoekwoorden? En wil je de volgende stap zetten?

Naarmate de online autoriteit toeneemt kun je steeds meer optimaliseren voor short-tail zoekwoorden. En kun jij je richten op zoekwoorden met meer zoekvolume en een hogere concurrentie. 

Uiteraard help ik je graag in te schatten met welke zoektermen je de beste kans maakt. En kan ik daar de teksten voor schrijven. Neem contact met me op, dan vertel ik je graag meer.