Patrick Wessels 27 februari 2023

Psychologisch overtuigende teksten: val eerst de advocaat van de duivel aan

Heeft jouw lezer de oplossing die je biedt wel echt nodig? Pas als de doelgroep een probleem erkent krijg jij de kans om te overtuigen. Val daarom de advocaat van de duivel aan. Weerleg de argumenten om jouw oplossing níet te gebruiken, voordat je begint over de voordelen voor klanten die jouw oplossing wél gebruiken.

 

Speel het als een politiek spel

Het is misschien wel de oudste politieke truc: creëer een tweestrijd, om je af te zetten tegen wat de ander wil. En om maximale aandacht te trekken, weliswaar samen met de belangrijkste tegenpartij.

Je bent overtuigender als je uitlegt waarom iemand vooral níet voor het alternatief moet kiezen, dan wanneer je wijst op de voordelen die je zelf te bieden hebt.

Eerst even over het probleem

Voordat je jouw oplossing presenteert wil je eerst inzetten op het ongenoegen over het onderliggende probleem. 

Dus wil je een elektrische fiets verkopen? Speel in op de negatieve emoties die de doelgroep ervaart bij een niet-elektrische fiets:

  • Ben je het ook zo zat om zwaar tegen de wind in te trappen?
  • Wil je niet langer bezweet op je werk aankomen in de zomer?
  • Laat je niet langer voorbijrijden door iedereen met trapondersteuning

Jouw lezer verplaatst zich in die negatieve emoties. De herkenning leidt tot frustratie, over problemen die zij inderdaad ervaren. 

En dan pas over jouw oplossing

Was je meteen met jouw oplossing gekomen? Een elektrische fiets met trapondersteuning waarmee je moeiteloos tegen de wind in trapt is dan lang niet zo overtuigend.

Pas als de doelgroep daadwerkelijk een probleem ervaart is het tijd voor jouw oplossing. Strooi daarom eerst wat zout in de wonden, om vervolgens de helpende hand te bieden. Dan lijkt jouw oplossing een stuk waardevoller, urgenter en belangrijker.