Patrick Wessels 20 maart 2012

Relevante SEO webteksten

Met SEO webteksten valt er op het gebied van de vindbaarheid van uw website van alles te winnen, maar zonder de juiste aandacht en insteek valt er ook al snel veel te verliezen. De meeste afnemers van SEO webteksten worden graag beter gevonden binnen Google, waardoor het van belang is om de zoekgigant nauwlettend in de gaten te houden. Een echte SEO tekstschrijver verplaatst zich niet alleen in de internetgebruiker, maar ook in Google. Door te begrijpen hoe Google de zoekresultaten wil tonen ontstaan er webteksten die interessant en relevant zijn voor de gebruiker en tegelijkertijd uitstekend scoren binnen zoekmachines als Google.

Vragen van Google

Google is spaarzaam met hints over het eigen algoritme, maar dat betekent aan de andere kant niet dat er nooit iets wordt losgelaten. Ze doen dit wel degelijk, bijvoorbeeld in de vorm van een lijstje vragen dat inzicht geeft in de manier waarop Google omgaat met het ranken van de zoekresultaten. Uit deze vragen blijkt vooral dat het van belang is om als een autoriteit op uw vakgebied, interessant te schrijven over onderwerpen die de internetgebruiker zoekt, zonder daarbij details weg te laten of er te weinig tijd in te steken. Dat is een aardige mond vol, maar het kan gelukkig worden samengevat tot het schrijven van: relevante SEO webteksten.

Synoniemen en semantisch kloppende teksten

Een relevante SEO webtekst kenmerkt zich onder andere door het gebruik van synoniemen voor de keywords van uw keuze en de aanwezigheid van een groot aantal semantisch aanverwante woorden. Wanneer u het heeft over een ‘lamp’ in uw ‘online shop’ is het daarom ook van belang om te spreken over ‘verlichting’ in uw ‘winkel op het internet’. Google wil uiteindelijk toe naar het ‘begrijpen’ van het internet, waardoor men de SEO-specialisten van dit moment weer een stap te slim af is. Niet de best geoptimaliseerde website, maar de meest relevante pagina zal dan bovenaan komen te staan binnen de zoekresultaten.

Google en semantiek

Dat Google werkt aan een ‘semantische database’ is allang geen geheim meer. Het lijkt er echter op dat de zoekgigant de database binnenkort in zal gaan zetten om de klassieke SEO webteksten van professionele tekstschrijvers meer en meer buitenspel te zetten. Het plaatsen van keywords in een tekst zal niet langer voldoende zijn om goed gevonden te worden. Google zal zelf gaan proberen om de antwoorden op zoekopdrachten te formuleren, op basis van informatie die online te vinden is. Het wordt daarom nog belangrijker om relevante SEO webteksten te laten schrijven op basis van feiten en interessante informatie, zodat Google dat niet zomaar over kan nemen in de eigen antwoorden.