Patrick Wessels 08 juni 2020

SEO teksten uitbesteden aan je klanten: tot 228% meer traffic

De goedkoopste manier om met sterke teksten hoog in Google te komen? Je kunt de SEO teksten uitbesteden aan jouw klanten. Of in ieder geval de ideeën daarvoor, door goed naar ze te luisteren.

De makkelijkste manier om inspiratie op te doen, waar je geen SEO tekstschrijver bij nodig hebt. Om de kosten te drukken of een andere invalshoek te kiezen. Met User Generated Content (UGC), dus content die je jouw klanten laat schrijven.

Let op: content schrijven of teksten laten schrijven? Zorg er altijd voor dat die voldoen aan de General Guideliness van Google (PDF).

Meer dan 200% meer traffic

En hoe je dat in de praktijk aanpakt? Abby Reimer van Uproer schreef er een sterke case over bij Search Engine Land. Ze legt er uit hoe ze met content van gebruikers, voor gebruikers zorgde voor maar liefst 228% meer traffic naar de website. Binnen 12 maanden.

Heb je een klantenservice of krijg je regelmatig vragen via e-mail? Noteer de vragen die klanten of gebruikers stellen. En gebruik ze als input voor een zoekwoordenonderzoek.

Ze hield een brainstorm met het content team, om de belangrijke input voor zoektermen te achterhalen. Op basis daarvan werden concrete vragen gesteld aan gebruikers. Rondom de belangrijke zoektermen, zodat de content bovendien zou bijdragen aan de zoekmachine optimalisatie. Het resultaat? Meer dan 2x zoveel bezoekers op de website en bovendien 300% groei in Facebook-verkeer.

SEO teksten uitbesteden: 3 effectieve manieren

Wil je ook jouw SEO teksten uitbesteden en dat op een slimme manier aanpakken? Maak daarvoor gebruik van 3 bekende methodes:

  • Vraag om reviews
    De bekendste methode, die je met een kleine aanpassing heel interessant kunt maken voor SEO. Vraag niet zomaar om een review, maar stuur daarin enigszins door een belangrijke zoekterm te verwerken.
    Tip: schrijf je SEO teksten? Gebruik dan: ‘Wat vind je van de geschreven SEO teksten?’ De kans is groot dat reviews de gevraagde term zullen bevatten, zonder dat je het letterlijk moet vragen die te gebruiken.
  • Nodig uit tot reacties

    Heb je een blog? Vraag bezoekers er om een reactie. Door ze de mogelijkheid te bieden te reageren. En door daarop aan te sturen in de call-to-action op de pagina, waarin je vraagt om hun mening of ervaringen. Let op: accepteer niet zomaar alle reacties. Om te voldoen aan de General Guideliness van Google is het belangrijk dat ze goed van kwaliteit (en niet spammy) zijn.
    Tip: weinig bezoekers op je blog, maar wel op Facebook? Integreer het sociale netwerk, om meer reacties uit te loggen op de blogs die je plaatst.
  • Embed tweets

    Veel volgers op Twitter? Stel ze een vraag en embed de tweets rondom dat onderwerp op je website. De makkelijkste manier om ze content toe te laten voegen, waarmee de (SEO)waarde van jouw website toeneemt.

Input voor het zoekwoordenonderzoek

Vind je het lastig om te brainstormen over mogelijke onderwerpen en zoektermen? Het is de basis, om gebruikers gerichte vragen te kunnen stellen. Gelukkig kunnen zij je aan de andere kant helpen om ideeën op te doen.

Heb je een klantenservice of krijg je regelmatig vragen via e-mail? Noteer de vragen die klanten of gebruikers stellen. En gebruik ze als input voor een zoekwoordenonderzoek. Wellicht zoeken er meer mensen naar. Zodat je antwoord geeft op een prangende vraag, die bovendien bijdraagt aan SEO. En die goed geschikt is om jouw andere klanten aan het woord te laten. Zodat je aan hen de SEO teksten kunt uitbesteden.

Aan de slag

En wil je liever SEO teksten laten schrijven of zoek je naar een combinatie van de beiden? Neem contact met me op, dan vertel ik je graag meer over de mogelijkheden.