Patrick Wessels 03 februari 2020

SEO webteksten schrijven voor plaatsnamen: hoe voorkom je dubbele content?

SEO webteksten schrijven voor de belangrijke plaatsnamen in de regio waarin je actief bent? Goed geschikt voor landingspagina’s of zelfs als onderdeel van een bredere kennisbank. Tenminste, als je weet hoe je de verschillende teksten uniek kunt houden.

Hoe voorkom je dubbele content als je 5, 10 of zelfs 50x over min of meer hetzelfde schrijft? Zolang je de SEO teksten uniek houdt zijn ze van grote toegevoegde waarde om jouw website hoger in Google te krijgen.

Tip: klanten vragen me regelmatig of het voldoende is om alleen de plaatsnaam te vervangen en zo tal van teksten te creëren. Dat is ‘article spinning’ en helaas niet toegestaan door Google. Het werkt helaas (nog) wel, maar een duurzame manier van optimaliseren is het in ieder geval niet.

Goede SEO tekstschrijver: geen dubbele content

Hoe voorkom je dubbele content als je samenwerkt met een SEO tekstschrijver? De stap om daarmee samen te werken is al een goede. Tenminste, als je kiest voor een schrijver die begrijpt dat dit de belangrijkste doodzonde is als je jouw website probeert te optimaliseren voor Google.

Het is de kunst om de content steeds uniek te houden, bijvoorbeeld als je pagina’s maakt voor alle gemeenten bij je in de buurt. Eerst groot, invloed- en kansrijk, en later kleiner om ook het overige laaghangende fruit te benutten.

USP’s en onderwerpen verdelen

Zonder duidelijk plan en een heldere strategie valt het niet mee om goede SEO webteksten te schrijven. Hoe ga je het aanpakken als je de content uniek wilt houden? Dit zijn de belangrijkste tips:

  • Zet minimaal 10 USP’s op een rij en verdeel die
    Bedenk minimaal 10 USP’s die je te bieden hebt. Verdeel ze over de te schrijven teksten. Kies steeds 1 of 2 USP’s die je uitgebreid uitwerkt. Verwerk de rest slechts kort of laat ze helemaal niet aan bod komen. Op die manier kies je per tekst een andere focus, waarmee je die makkelijker uniek houdt.

Tip: een stapje verder gaan dan de USP’s? Denk in UBR’s, de Unique Buying Reasons. Vertel niet wat jouw product te bieden heeft, maar denk na over wat de klant daar aan heeft.

  • Bepaal unieke onderwerpen per plaatsnaam
    Probeer in te spelen op unieke eigenschappen van de plaatsen waar het om gaat. Geef aan hoe je jouw dienstverlening of producten daarop afstemt. Waarmee je laat zien dat je de doelgroep bereikt. En waarmee je jouw teksten automatisch uniek maakt, om dubbele content te voorkomen.
  • Gebruik een plagiaat-checker
    SEO webteksten geschreven en zeker weten dat die niet te veel op elkaar zijn gaan lijken? Gebruik een plagiaat-checker zoals Copyscape. Let op: je moet de nieuwe content eerst publiceren om die te kunnen controleren.

SEO webteksten laten schrijven: aan de slag

Wil je SEO webteksten laten schrijven en zeker weten dat die steeds uniek zijn? Ik help je dubbele content te voorkomen, bijvoorbeeld door mee te denken over het contentplan. De belangrijke basis om het uniek te houden, zodat je voor 5, 10, 50 of zelfs meer plaatsnamen of andere variaties landingspagina’s kunt maken.

Benieuwd naar de mogelijkheden of binnenkort aan de slag? Neem contact met me op, dan vertel ik je graag meer.