Patrick Wessels 16 december 2024

Sterke SEO teksten: welke websites zijn waardevol voor linkbuilding?

Je wilt waardevolle links verzamelen, ter linkbuilding voor jouw website. Maar, vanaf welke andere websites zijn de links het meest waardevol? Ook zonder uitgebreide en ingewikkelde analyse kun je dat eenvoudig bepalen. Namelijk: verzamel links vanaf de websites waar je de meeste moeite voor moet doen.

Zowel met een SEO tekstschrijver als andere specialisten heb je het misschien al eens gehad over ‘laaghangend fruit’. Het zijn de makkelijke manieren om de vindbaarheid te verbeteren. Bijvoorbeeld met links vanaf startpagina’s of andere ‘directories’. Je kunt je in sommige gevallen gewoon (gratis) aanmelden, om een link te verkrijgen. Maar, echt veel levert het meestal niet op..

Waarde van backlinks

Het zijn de makkelijke backlinks, die weinig waarde opleveren. 

Vergelijk het maar met SEO-teksten die je schrijft. Schrijf je teksten zonder veel inhoud? Bijvoorbeeld door ChatGPT of een andere tool te vragen om tekst te genereren, rondom een zoekterm? Het is inhoudelijk niet sterk, dus levert de bezoeker weinig waarde op.

Die beperkte waarde vertaalt zich naar een minimale invloed op de vindbaarheid. Dat wil zeggen, in vergelijking tot (SEO) teksten waar je tijd, aandacht en moeite insteekt. Omdat je uitzoekt hoe een onderwerp werkt, wat bezoekers daarover willen lezen en hoe je dat het best kunt overbrengen.

Zo werkt het ook met backlinks. Naarmate je daar meer moeite voor moet doen levert het je waarschijnlijk meer op. Dat is ook logisch, omdat die moeilijk verkrijgbare links door minder anderen worden verzameld. Het maakt jouw backlinkprofiel unieker, dus automatisch een beetje waardevoller.

Wil je moeite doen voor een link?
Je kunt denken aan:

  • Een hogere prijs per link (maar dat maakt het een dure hobby)
  • Een meer specifieke niche (waar je naar op zoek moet)
  • Links vanaf websites die meestal niet naar anderen linken

In dat laatste geval zal je een goede onderlinge relatie moeten opbouwen. Leer de websitebeheerder kennen. Of stel voor om waardevolle content te publiceren, in ruil waarvoor je een link ontvangt. Schrijf een artikel waar de website daadwerkelijk wat aan heeft, bijvoorbeeld omdat je een onderzoek hebt gedaan en de resultaten graag wilt publiceren.