Patrick Wessels 06 juli 2020

Uitverkocht in de webshop: wat adviseert een SEO schrijver?

Regelmatig krijg ik als SEO schrijver de vraag hoe om te gaan met producten die zijn uitverkocht. Laat je die SEO-teksten gewoon staan, link je de pagina (tijdelijk) door of steek je hier juist extra moeite in? Zomaar wat mogelijkheden, waarmee je online het verschil kunt maken. Om jouw klanten online de beste ervaring te bieden. Met oplossingen voor de belangrijkste uitdaging, zodat je online maximale waarde creëert. 

SEO-technisch: 4 mogelijkheden

Technisch gezien vormen uitverkochte producten een belangrijke uitdaging. Google en Bing willen hun gebruikers de beste online ervaring bieden. Daarvoor heb je de keuze uit 4 verschillende mogelijkheden:

  • 404: niet gevonden
  • 301: permanente redirect
  • 302: tijdelijke redirect
  • Actuele beschikbaarheid

1. 404: niet gevonden

De slechtste optie, wat mij betreft. Een 404 is een permanente error, omdat de pagina niet wordt gevonden. Als je die hebt verwijderd of tijdelijk offline hebt gezet, zolang het product niet beschikbaar is. 

Het kan even duren voordat de zoekmachines de pagina weer indexeren, zodra het product weer beschikbaar is. Waardoor je onnodig SEO-verlies oploopt. Met een pagina die een error oplevert, iets dat je in de webshop zoveel mogelijk wilt voorkomen. 

2. 301: permanente redirect

Van een 301 wordt een SEO schrijver daarom al iets minder ongelukkig. Het is een permanente redirect, al maak je daarmee ook niet de beste keuze voor een product dat alleen maar uitverkocht is. Zodra het weer beschikbaar is moet je de redirect verwijderen, waardoor je Google en Bing een verwarrend signaal geeft.

Tip: zou je het product helemaal niet meer verkopen? Zodra het uit de collectie verdwijnt kun je een permanente redirect gebruiken. Die je daarna ook niet meer hoeft aan te passen, bijvoorbeeld omdat er een nieuw model of een ander product voor in de plaats is gekomen. 

3. 302: tijdelijke redirect

Met de tijdelijke redirect wordt het al een stuk logischer voor de zoekmachines, net als voor jouw bezoekers. Je verwijst tijdelijk door naar een alternatief, dat een vergelijkbare oplossing biedt. Of de beste keuze is, nu het andere product in de webshop is uitverkocht.

Je gebruikt een 301-doorverwijzing, die je weer verwijdert zodra je het product weer hebt kunnen inkopen. Iets dat ook de zoekmachines goed begrijpen en op deze manier oppakken. Om het product weer te laten zien zodra dit niet langer is uitverkocht.

4. Actuele beschikbaarheid

De beste optie als je er SEO-technisch naar kijkt? Het gebruik van een beschikbaarheids-schema (Availability Schema, https://schema.org/ItemAvailability). Waarmee je kunt aangeven wat de huidige status is. Zoals ‘op voorraad’, ‘alleen in de winkel’, ‘niet op voorraad’ en ‘uitverkocht’. Met resultaten die op de SERP verschijnen, om jouw bezoekers zo goed mogelijk te informeren.

En waarbij de pagina gewoon bereikbaar blijft en geen onnodig SEO-verlies oploopt. Voor een aanpak waar jouw SEO schrijver blij van wordt. Door met de tekst, interne en externe links waarde op te bouwen en die niet zomaar verloren te laten gaan.

Twee oplossingen voor jouw bezoekers

En wil je het helemaal goed doen voor jouw bezoekers? Voorkom dan dat ze te veel last hebben van producten die (tijdelijk) zijn uitverkocht. Met twee belangrijke mogelijkheden:

  • Filter uitverkochte producten
    Je kunt de webshop zo inrichten dat jouw bezoekers eenvoudig kunnen filteren op uitverkochte producten. Om die niet te tonen en een keuze te maken uit wat er wel beschikbaar is. Vanaf een categorie- of overzichtspagina. Waarmee je een hoge bounce-rate en ontevredenheid voorkomt, omdat je jouw bezoekers een fijne dienst bewijst. 
  • Sorteer op beschikbaarheid
    Als alternatief kun je de mogelijkheid bieden om te sorteren op beschikbaarheid. Zodat je de uitverkochte producten wel kunt blijven tonen, maar dan helemaal onderaan de resultaten. Om de nadruk te leggen op wat er wel beschikbaar is, zodat je de rest aan de meesten misschien niet eens hoeft te laten zien. 

Tip: denk op een vergelijkbare manier na over de wijze waarop je aanbiedingen toont. 

SEO schrijver: creëer waarde op de pagina

Uiteindelijk wil je samen met jouw SEO schrijver vooral waarde toevoegen voor jouw bezoeker. Met een goede tekst over de producten, over de voordelen, daarvan, de toepassingen en de belangrijke aankoopredenen (UBR’s). 

Of voeg een tekst aan de pagina toe, waarin je uitlegt wat de alternatieven zijn. En hoe jouw bezoekers toch een goede keuze kunnen maken, zonder dat ze het product gebruiken wat ze daar eigenlijk voor op het oog hadden. Waarmee je waarde creëert voor iedereen die jouw webshop bezoekt, terwijl je tegelijkertijd bouwt aan een sterke positie in Google en de zoekresultaten.

Enthousiast en benieuwd naar de mogelijkheden? Of samenwerken aan jouw productteksten, categorieteksten en andere SEO teksten voor de webshop? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.