Patrick Wessels 09 juni 2015

4 goede redenen om toch een blog te gebruiken

Een advies naar klanten bestaat regelmatig uit het opzetten (en bijhouden!) van een eigen blog(sectie). Eén artikel per week vormt gemiddeld genomen een goed interval om nieuwe content toe te voegen, waar belangrijke zoekwoorden inpassen, dat de hoeveelheid content op de website uitbreidt en dat een natuurlijke mogelijkheid biedt backlinks te verzamelen. Niet iedereen is echter altijd overtuigd van de toegevoegde waarde van een blog, vooral niet wanneer dat aan de andere kant een investering van tijd en/of middelen vraagt. Ik zet hier 4 redenen op een rij, waarom het toch een goed idee is om een blog te gebruiken. Uiteraard kun je daar zelf mee aan de slag of kun je daar een SEO tekstschrijver voor inzetten, mocht je er zelf de tijd of het talent niet voor hebben.

Meer content op de website

Content = king; het is een veelgehoorde en gevleugelde uitspraak. Het klopt dat het een uitstekend idee is om content toe te voegen aan je website, mits je dat op een logische en natuurlijke manier doet. Het is onder andere van belang om goed na te denken over welke content je bezoeker waar verwacht en waar je de bezoeker daar juist niet mee in de weg dient te zitten. Vorige week schreef ik een artikel over pagina’s waarop het niet de moeite waard is om teveel voor voor SEO teksten te kiezen. Het is verstandig om elders meer content op de website toe te voegen, zodat je er toch voldoende (short-tail en long-tail) zoekwoorden in kwijt kunt.
Een blog is daar uitstekend voor geschikt, je hebt daar bijvoorbeeld iedere week de kans om een gemiddeld tot lang artikel te publiceren. Ter vergelijking, een homepage kent doorgaans maximaal 200 – 300 woorden, een blogartikel kan er rustig meer dan 1.000 tellen (dit artikel telt zo’n 1.200 woorden). Dankzij de grotere hoeveelheid content heb je veel meer ruimte om je zoekwoorden op een natuurlijke wijze te integreren, nog los van de overige voordelen.
Zorg er uiteraard wel voor dat je de extra content op je blog op een zo gestructureerd mogelijke manier toevoegt, bij voorkeur volgens een vast interval. Het ligt voor de hand om wekelijks een artikel te publiceren. Red je dat niet vanwege tijdgebrek, heb je er de financiële middelen niet voor of valt er binnen je branche simpelweg minder te vertellen? Kies dan voor eens in de twee weken of eens in de maand, in plaats van een lange periode van radiostilte nadat je een paar artikelen plaatste. Op die manier geef je niet alleen je bezoekers meer ‘houvast’, je zorgt er daarnaast voor dat Google ‘leert’ wanneer het SEO teksten van je kan verwachten en de zoekmachine je website dient te indexeren. Dit levert een vlotte indexering van nieuwe artikelen op, net als bezoekers die wellicht regelmatig terugkeren op het moment dat ze nieuwe content kunnen verwachten.

Blogartikelen als SEO teksten

Ik stipte het net al even aan, blogartikelen bieden een uitstekende kans om meer SEO teksten op je website toe te voegen. Het algoritme van Google is de laatste jaren behoorlijk slimmer geworden, waardoor je als SEO tekstschrijver niet langer talloze zoekwoorden in een tekst hoeft te verwerken. Sterker nog, je loopt sneller tegen de grenzen van ‘keyword stuffing’ aan. Probeer op een zo natuurlijk mogelijke manier om te gaan met de zoekwoorden en integreer deze slechts waar ze daadwerkelijk van toegevoegde waarde zijn. In een blogartikel kun je bijvoorbeeld 1 long-tail zoekwoord selecteren als onderwerp of basis, waar je vervolgens 3 – 5 meer generieke zoektermen omheen kunt gebruiken. Doe je dat met ieder artikel en publiceer je er 4 per maand? Dan heb je een uitstekende mogelijkheid gecreëerd om op natuurlijke wijze zoekwoorden te integreren in je SEO teksten.
Het is uiteraard van belang om je blogartikelen in eerste instantie voor je bezoekers te schrijven, net als de rest van de teksten op je website. Zorg ervoor dat je een interessant verhaal neerzet, waar je bezoeker of potentiële klant daadwerkelijk wat aan heeft. Des te beter je erin slaagt waardevolle informatie over te brengen, des te groter bovendien de kans dat je op een natuurlijke manier met de zoekwoorden om gaat. Je ontkomt er in een goede tekst namelijk niet aan om af en toe zoekwoorden te gebruiken, die simpelweg beschrijven wat je wilt neerzetten. Bijkomend voordeel is dat je met daadwerkelijk goede content meer kans maakt op organische backlinks, waar ik bij het 4e punt meer uitgebreid op terugkom.

Verse SEO content toevoegen

Een blog zorgt er ten derde voor dat je de kans hebt om regelmatig verse content toe te voegen, zonder dat je oude teksten hoeft te vervangen. Je kunt een blog wat dat betreft zien als een dynamisch onderdeel van je website, in tegenstelling tot het hoofdmenu met de belangrijke pagina’s die meer statisch van aard zijn. De informatie die je daar presenteert zal een meer tijdloos karakter hebben. Wil je zorgen voor de SEO-optimalisatie daarvan? Zorg voor een aantal short-tail zoekwoorden op basis van de onderwerpen, eventuele long-tail zoekwoorden kun je integreren in de landingspagina’s of blogartikelen.
Met de blogartikelen kun je inspelen op wat er speelt binnen de markt en heb je de kans om een ontwikkeling aan te duiden. Je kunt ingaan op actualiteiten binnen de branche of ervoor zorgen dat je verschillende perspectieven hanteert. Je hebt de kans om steeds nieuwe content toe te voegen, die automatisch ‘boven’ de oude content verschijnt. De rest van je artikelen zakt als het ware steeds verder weg, waardoor er een overzichtelijk geheel ontstaat waar de bezoeker gemakkelijk doorheen kan scrollen. Je kunt de oude blogartikelen bovendien gewoon laten staan, zodat ze nog wel altijd een ‘ingang’ naar je website vormen, zonder dat ze iemand in de weg staan.

Organisch backlinks verzamelen

Tenslotte heb je met een blog een uitstekend middel in handen om organische backlinks te verzamelen, een belangrijk deel van je zoekmachine optimalisatie. Een goede SEO strategie richt zich op zowel het schrijven van geoptimaliseerde content, als het verzamelen van waardevolle links vanaf externe websites. De combinatie hiervan vertelt Google dat een plaatsing van je website hoog binnen de zoekresultaten de moeite waard is; het doel dat we uiteindelijk nastreven.
Je kunt backlinks verzamelen door gebruik te maken van een goede linkbuilder, al blijft dat natuurlijk een kunstmatig proces. Wil je dit op een meer natuurlijke manier doen, of er op een voordelige manier voor zorgen dat je backlinks op kunt gaan bouwen? Goede blogartikelen hebben een hoge ‘shareability’, anderen zijn eerder geneigd een goed blogartikel te delen en er naar te linken, dan dat ze dat doen naar statische pagina’s die bijvoorbeeld een dienst beschrijven. Goede blogartikelen vormen wat dat betreft een ‘uitnodiging’ tot het plaatsen van een backlink of een share via de sociale media, waarmee je krachtig aan de autoriteit van je website kunt werken.
Samengevat zorg je er met een goed blog voor dat je meer content toe kunt voegen zonder dat de website onoverzichtelijk wordt; kun je SEO teksten schrijven zonder een overkill qua optimalisatie met zoekwoorden; zorg je op regelmatige basis voor verse content en kun je op een organische manier backlinks verzamelen. Twijfelde je nog over het nut van een blog? Neem contact met me op voor meer informatie, net als wanneer je me wilt inschakelen als SEO tekstschrijver of specifiek voor blogbuilding natuurlijk.
UPDATE: Ook FrankWatching kwam onlangs met een interessant artikel, inclusief handige InfoGraphic.