Een succesvol SEO blogartikel lijkt niet eens op een SEO tekst
Bloggen draagt sterk bij aan de vindbaarheid van websites. Mits je daar op de juiste manier mee aan de slag gaat natuurlijk. Het geheim? Schrijf SEO blogs die niet eens op SEO teksten lijken. Inderdaad, schrijf content waarbij je de bezoeker centraal stelt en je slechts enigszins rekening met de SEO-optimalisatie.
Het klinkt wellicht radicaal en dat is het ook, maar het is wel de manier waarop ik mijn eigen vindbaarheid voor elkaar heb gekregen en hoe ook andere bedrijven daar steeds vaker aan werken. Juist door content te publiceren van grote toegevoegde waarde werken ze effectief aan hun organische vindbaarheid. De keiharde optimalisatie is daarvoor steeds minder van belang.
OTTO over de kokerrok
Een goed voorbeeld is een artikel van OTTO waarin wordt uitgelegd hoe je een kokerrok het best kunt dragen. Wanneer je zoekt naar termen als [how to wear kokerrok], [hoe draag je een kokerrok] of zelfs [kokerrok dragen] komt het artikel steevast goed naar voren.
De combinatie [how to wear] komt slechts in de titel voor, [hoe draag je] staat alleen in de breadcrumbs en de combinatie [kokerrok dragen] komt zelfs helemaal niet voor! Het is wat dat betreft dus helemaal niet meer nodig om een pagina inhoudelijk te overladen met zoektermen. Het is van belang dat je een pagina schrijft die goed beantwoordt aan de vraag van bezoekers. Zij willen weten hoe je een kokerrok draagt, dus OTTO legt dat helder uit aan de hand van 5 mogelijkheden (inclusief een tip).
De kans is groot dat OTTO met dit artikel verschillende organische backlinks heeft weten te verzamelen, van lezers die op andere websites graag een link plaatsen om meer mensen op deze goede informatie te wijzen. Op FrankWatching verscheen laatst een artikel over de SEO en SEA bij OTTO waarin deze blogpost werd aangehaald, waaruit blijkt dat de online marketeers daar goed door hebben hoe het spel werkt.
SEO teksten als blogartikelen
Benieuwd hoe je dat zelf kunt toepassen? Het begint met waardevolle informatie die je over wilt brengen naar je doelgroep. Zorg ervoor dat je een goed verhaal te vertellen hebt, waar de doelgroep daadwerkelijk wat mee kan. Bouw het verhaal op aan de hand van een inleiding, een stuk met informatie en vervolgens een slot en gebruik tussenkoppen om de informatie goed behapbaar te maken.
Qua SEO optimalisatie wil je natuurlijk wel íets doen en daarvoor bestaan verschillende mogelijkheden. Het is verstandig om de belangrijkste zoekterm in ieder geval in je H1 mee te nemen, dat is de titel. Daar waar het natuurlijk past kun je de zoekterm ook meenemen in tussenkoppen en de tekst, maar ga daar dus in ieder geval niet al te enthousiast mee aan de slag. Zorg tenslotte voor een link naar een belangrijke dienstenpagina, een productpagina of je homepage (OTTO linkt naar het overzicht van kokerrokken).
Op die manier schrijf je een waardevol SEO blogartikel, zonder dat je daarvoor steeds met dezelfde zoekterm aan de slag hoeft. In plaats daarvan schrijf je een goed verhaal en plaats je een link voor je bezoekers om ze gemakkelijk naar de pagina te leiden waar je ze wilt hebben.
Dit artikel is bedoeld ter optimalisatie voor de term [SEO teksten]. Afgezien van deze plek hier aan het eind komt die combinatie slechts 1x in de bodytekst voor en vind je die nog 1x in een subtitel terug. Dat leest wel zo natuurlijk en zorgt vandaag de dag toch voor een goed geoptimaliseerde tekst.