Hoe maak ik een gratis eBook?
De vorige keer hebben we het hier gehad over hoe we zelf een gratis eBook kunnen maken. We hebben daar gezien dat het eigenlijk helemaal niet zo lastig is om een goed idee om te zetten naar een gratis eBook. Wanneer we dit idee in ons hoofd hebben is het echter van belang om na te gaan denken over de manier waarop we dit gaan beschrijven, maar ook over de manier waarop we hier nu eigenlijk geld aan gaan verdienen. Het is namelijk heel interessant om een idee te beschrijven in de vorm van een eBook, maar wanneer het commercieel niet aantrekkelijk in elkaar steekt zal het natuurlijk maar weinig opleveren. Aan de hand van een aantal handige tips en trucs is het mogelijk om heel eenvoudig een commercieel aantrekkelijk eBook op te stellen en op die manier gemakkelijk geld te verdienen.
Gratis eBook als bewijs van kennis
Uiteraard is het allereerst van belang om professioneel over te komen met het eBook. Dit klinkt misschien als een open deur, maar het betekent bijvoorbeeld dat er een vrij zakelijke stijl dient te worden gebruikt. Wanneer we een monteur vragen onze computer of auto te repareren zitten we ook niet te wachten op verhalen waarin hij uitweidt over allerlei minder relevante zaken, maar verwachten we een professionele aanpak. Het is daarbij bijvoorbeeld verstandig om zo nu en dan wat ingewikkelde vaktermen te gebruiken, die vervolgens uiteraard helder worden uitgelegd om ervoor te zorgen dat de lezer deze ook daadwerkelijk zal begrijpen. Dit is een handige techniek die een professionele tekstschrijver bijvoorbeeld toe kan passen om aan te geven dat de uitgever van het boek goed op de hoogte is van de mogelijkheden en tegelijkertijd in staat is dit duidelijk uit te leggen. Zo ontstaat er een betrouwbaar gevoel bij de lezer en zal ook de rest van het eBook meer indruk maken.
Opsommingen, tussenkopjes en alinea’s
Wanneer u zelf een gratis eBook gaat maken is het daarnaast natuurlijk van belang om vooral veel overzicht te bieden aan de lezer. Hierbij is het verstandig om gebruik te maken van bijvoorbeeld alinea’s, tussenkopjes en opsommingen. Met name deze laatste techniek is heel interessant voor het maken van een eBook, aangezien de gemiddelde lezer van digitale teksten heel snel wil weten waar het om gaat. Als professionele tekstschrijver weet ik bijvoorbeeld dat veel lezers eerst de opsommingen door lopen, voordat ze beslissen of de rest van de tekst ook de moeite waard is. Bovendien wordt het eBook op die manier natuurlijk een interessant naslagwerk, waardoor het gebruik ervan alleen maar toe zal nemen.
Verkoopgericht schrijven
Met een eBook dient uiteindelijk natuurlijk geld verdiend te worden. Het is mogelijk om op verschillende manieren omzet te genereren, waardoor zelfs een gratis eBook gemakkelijk een hoop op kan leveren. Het is hierbij natuurlijk wel van belang dat het eBook op een commerciële manier in elkaar zit. Zo is het bijvoorbeeld verstandig om eerst de nodige informatie te geven, om vervolgens toe te werken naar een verkopende alinea, waarin de lezer wordt aangespoord een bepaalde link aan te klikken of een product aan te kopen. Hierbij is de opbouw van groot belang, waarvoor men bijvoorbeeld gebruik kan maken van het populaire AIDA model.
Tenslotte is het natuurlijk van belang dat het eBook in uitstekend Nederlands is opgesteld. Op die manier is het mogelijk de lezer daadkrachtig te overtuigen en daarmee bijvoorbeeld een product aan de man te brengen door middel van een gratis eBook. Een professionele tekstschrijver is wat dat betreft altijd een interessante optie; als schrijver, of als professional die de teksten van het gratis eBook door zal lopen, voordat de publicatie plaats zal vinden. Tevens vallen er aan de hand van deze tips vaak al een aantal foutjes uit te halen.