Patrick Wessels 12 februari 2024

Sterke SEO teksten: vergeet de meta-keywords

Vergeet de meta-keywords. Google gebruikt ze al jaren niet meer. Het is zinloos om ze in te vullen, dus bespaar je de tijd en de moeite. Sterker nog, het valt te betwijfelen wat je hebt aan een zoekterm in de meta-beschrijving.

Om het niet ingewikkelder te maken dan nodig kun je de belangrijkste zoekterm voor de pagina beter wel in de meta-beschrijving verwerken. Dat mag helemaal vooraan, maar dat hoeft niet. Schrijf de beschrijving vooral zo overtuigend mogelijk.

Vergeet de meta keywords 

Al in 2009 gaf Google zelf aan dat het de meta keywords niet meer gebruikt voor de ranking. Google doet er niets mee.

Dat is ook logisch, als je erover nadenkt. De meta-tag op een pagina bood de mogelijkheid om zoektermen voor de pagina in te vullen. Dat Google hier niets meer mee doet is om twee redenen logisch:

  • Je kon er alles invullen
    Je kon letterlijk alle keywords invullen in de meta-tag. Voor deze tekst kon ik bijvoorbeeld gebruiken: [sterke seo teksten], [seo teksten] en [sterke teksten]. Daarnaast kon ik invullen [tekstschrijver], [teksten schrijven] en zelfs totaal andere termen zoals [website optimaliseren] of [google specialist]. En als je alles kunt invullen, dan kan iedereen alles invullen. Dat gebeurde dus ook. Steeds meer websites bevatten allerlei zoektermen, omdat iedereen simpelweg alles kon invullen. Dat leverde vooral heel veel keywords in de meta-tag op, zonder dat dit iets zei over de inhoud op de pagina.
  • Google is een stuk slimmer geworden
    Google is bovendien een stuk slimmer geworden, dus heeft de meta-keywords niet meer nodig. Ze werden ooit bedacht om Google met de keywords te vertellen waar de pagina over gaat. Tegenwoordig (en ook al in 2009) kan Google prima zelf bepalen waar een pagina over gaat. Die technologie is tegenwoordig nog stukken slimmer dan in 2009, toen Google al stopte met de meta-keywords. Ze zijn daarom simpelweg (allang) niet meer nodig. 

Wat moet je wél invullen?

Maar, hoef je dan helemaal niets te doen met de meta-informatie?
Dat is ook niet het geval.

We onderscheiden drie onderdelen:

  • Meta-keywords: die mag je vergeten. Negeer ze.
  • Meta-titel: ook wel de meta-title in het Engels. Vul hier de SEO-titel voor de pagina in. Gebruik bijvoorbeeld de belangrijkste zoekterm voor de pagina, met een korte beschrijving van de inhoud. 
  • Meta-beschrijving: ook wel de meta-description in het Engels. Gebruik bijvoorbeeld de belangrijkste zoekterm voor de pagina, plus een overtuigende beschrijving van de inhoud. Schrijf een korte tekst die gebruikers nieuwsgierig en enthousiast maakt om jouw pagina aan te klikken vanuit de Google zoekresultaten.

Tip: er zijn handige gratis tools beschikbaar om je meta-titel en meta-description te optimaliseren. Of gebruik bijvoorbeeld de Yoast-plugin voor WordPress (gratis te installeren vanuit WordPress, je hebt de premiumversie niet nodig). 

Een voorbeeld

Voor deze pagina gebruik ik als SEO tekstschrijver:

  • Meta keywords: geen, omdat je die mag vergeten. Negeer ze.
  • Meta-titel: Sterke SEO teksten: vergeet de meta-keywords
  • Meta-beschrijving: Vergeet de meta-keywords: Google doet er niets mee ✓ Steek liever tijd in de meta-titel en de meta-beschrijving van je pagina.