Patrick Wessels 23 oktober 2010

Taal is krachtig(er)

We drukken ons uit door middel van taal. We zenden allerlei informatie door dit in de vorm van bepaalde woorden te formuleren. Wanneer de woorden in de juiste volgorde staan kunnen we een specifieke boodschap uitdragen en elkaar op die manier begrijpen. Dat de volgorde van de woorden van groot belang is kunnen we goed zien aan de hand van het volgende voorbeeld. Wanneer iemand zegt: ‘hij reed tegen een muur met drie inzittenden’ lijkt het erop alsof er drie mensen in de muur zaten waar ‘hij’ vervolgens tegenaan reed. We begrijpen natuurlijk allemaal dat de drie anderen in de auto zaten toen deze tegen de muur werd gereden, maar als gevolg van deze verkeerde woordvolgorde ontstaat er een wat vreemde situatie. Beter is in dit geval dus ‘hij reed met drie inzittenden tegen een muur’.

Wie de volgorde van de woorden goed onder de knie heeft kan taal echter in gaan zetten om nog veel meer informatie dan alleen de feitelijke boodschap te verzenden. Door te spelen met de volgorde en daarnaast bepaalde woorden extra te benadrukken of voor te laten komen kan de boodschap naar wens worden gekleurd. Onlangs hebben wetenschappers aan de Stanford University in Amerika bijvoorbeeld ontdekt dat topmannen van bedrijven vaak een overvloed aan positieve superlatieven gebruiken om de boodschap zelf te verhullen en de slechte cijfers zo min mogelijk aandacht te geven. Uit hun onderzoek is gebleken dat topmannen tijdens persconferenties overeenkomende taaltrucs gebruiken om de feitelijke boodschap zoveel mogelijk te verdoezelen. Door veelal gebruik te maken van woorden als ‘goed’ en ‘sterk’ kan een bepaalde toespraak positief worden gekleurd en kan er daarmee (ten onrechte) meer vertrouwen worden geschept bij investeerders.

Uiteraard kan het spelen met taal door bepaalde woorden naar voren te laten komen ook zeer nuttig zijn, wanneer dit op de juiste manier gebeurt. Een uitstekend voorbeeld van dit aspect van de kracht van taal zijn de zogeheten SEO-vriendelijke teksten. De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization. Door een tekst op te stellen aan de hand van een of meerdere ‘keywords’ kunnen deze aspecten van de tekst extra worden benadrukt. Zoekmachines zullen het onderwerp van de tekst op deze manier beter herkennen en dat waarderen met een betere ranking binnen de zoekresultaten. Op deze manier zal uw website beter worden gevonden wanneer u werkt met SEO teksten dan wanneer u ‘slechts’ de feitelijke boodschap presenteert en zullen gebruikers van het internet eerder terecht komen bij de meest relevante en interessante pagina’s.

Het is grappig om te zien dat we tevens spelen met taal wanneer het aankomt op gesprekken met onze partner of goede vrienden. Onbewust nemen we bepaalde woorden over en zullen de spreekstijlen convergeren wanneer we gelukkig zijn met elkaar. Op deze manier proberen we door bepaalde woorden extra te benadrukken of ze op de juiste plaats te gebruiken aan te geven dat we de ander graag mogen. We geven de feitelijke boodschap dus eigenlijk een kleurtje mee die bij de ander goed in de smaak zal vallen, waardoor we een verhoogde aantrekkingskracht zullen ervaren.

Al met al kunnen we met taal dus eigenlijk veel meer aangeven (of verbergen) dan we in eerste instantie zouden denken. Taal is een fantastisch instrument dat we op verschillende manieren in kunnen zetten, waardoor het aan de andere kant ook belangrijk is om misbruik te kunnen herkennen. We kunnen aan de andere kant helemaal niet zonder taal en het is daarom goed dat het er is.

Zonder gesproken taal zouden we aan de andere kant natuurlijk wel ruimschoots een half uur per dag intensief bewegen…