Patrick Wessels 17 augustus 2020

SEO webteksten met waarde: de kracht van how to-content

Hoe schrijf je SEO webteksten met waarde? How to-content is een uitstekende keuze. Om uit te leggen hoe het werkt, wat er mogelijk is en waar je bijvoorbeeld wél of juist géén rekening mee moet houden bij lastige beslissingen.

Een fijn werkveld voor mij als SEO tekstschrijver, waarin ik aan de hand van een zoekterm de diepte in kan. Bijvoorbeeld voor Bynco, waar ik een artikel schreef om uit te leggen hoe je jouw auto kunt verkopen en die helemaal online kunt overschrijven.

Wat is how to-content?

Het toont de kracht van how to-content. Waardevol voor jouw bezoeker en binnen de zoekmachineoptimalisatie van de website. Dankzij content die beantwoordt aan de zoekintentie van jouw doelgroep. En die de zoekmachines tegelijkertijd vertelt hoe goed je dit onderwerp kunt uitleggen.

Tip: wil je graag how to-content maken, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? In m’n vorige blog over dit onderwerp deelde ik een paar handige bronnen. 

Natuurlijk zijn het SEO webteksten, maar zonder dat ze vol staan met zoektermen en de lezer er moeilijk doorheen komt. Het werkt in plaats daarvan precies andersom. Door de lezer zoveel waarde te bieden met jouw uitleg, pakt ook de zoekmachine het vervolgens goed op.

Ziggo legt het online uit

Wie dat bijvoorbeeld ook goed doet is Ziggo. Je vindt er allerlei how to-content, die het ondertussen uitstekend doet als SEO webteksten. Google je bijvoorbeeld naar [ziggo geen internetverbinding]? Dan kom je uit op de pagina om internet en wifi te ‘fiksen’. Het is dezelfde pagina die Ziggo linkt vanaf het overzicht met storingen, omdat de kabelaar begrijpt dat er waarschijnlijk iets aan de hand is en je dat wilt oplossen.

De pagina’s zijn in eerste instantie misschien geen SEO webteksten, maar krijgen die rol als vanzelf dankzij de waarde die ze voor de lezer toevoegen. Waarbij natuurlijk het sterke domein van Ziggo enorm helpt. Al lukt het me ook voor andere klanten met minder sterke domeinen om goede posities te verwerven met dit type content. Vaak met uitgebreide pagina’s, waarin we de diepte in gaan en waar de klant relevante foto’s, video’s en bijvoorbeeld infographics aan toevoegt.

Tot aan top-of-the-funnel

Bovendien kun je de how to-content op een aantal verschillende niveaus in je salesfunnel inzetten. Dat kan helemaal bovenaan de funnel, als potentiële klanten nog lang niet toe zijn aan een (aankoop)beslissing. Door uit te leggen hoe je een lekkere cake bakt of door ze te vertellen hoe je blaren voorkomt tijdens het hardlopen.

En wil je jouw doelgroep wat gerichter benaderen? Leg ze dan uit hoe je de beste ingrediënten kiezen voor zo’n cake. Of hoe je het type schoenen kiest waarmee je minder risico loopt op blessures.

Om ze in de laatste fase van de funnel uit te leggen hoe ze met jouw ingrediënten de lekkerste cake bakken. En hoe sporters hun schoenen het best kunnen inlopen, zodat ze daar zoveel mogelijk plezier van hebben.

SEO webteksten vormen de basis

De webteksten voor SEO vormen op die manier de basis voor geweldig interessante content. Vanuit een how to-vraag, om de content van grote waarde te laten zijn voor iedereen die het leest.

Met ondertussen de mogelijkheid om ze in te zetten als SEO webteksten, omdat het goed mogelijk is om daar één of meerdere zoektermen in te verwerken. Zonder dat daar te veel nadruk op komt te liggen.

En wil je het artikel sterker maken? Bouw bovenop de SEO-tekst voor de how to-pagina dan verder met afbeeldingen, video’s, infographics en al het andere dat de pagina rijker aan content maakt. Door een deelnemer van Heel Holland Bakt te interviewen of een topsporter aan het woord te laten. Waarmee je ervoor zorgt dat jouw content daadwerkelijk van waarde is. Voor SEO webteksten die heel duidelijk een stap verder gaan dan waar je ze misschien van kent.

Enthousiast om daarmee aan de slag te gaan? Neem contact met me op en vertel me wat je wilt uitleggen in een how to, het lijkt me leuk om het een keer te proberen!